۲۸ تکنیک ارزشمند برای تشخیص منونیت از آمیش
منونیت ها و آمیش ها دو گروه مذهبی متمایز با ریشه های مشابه اما اعمال و عقاید متفاوت هستند. در حالی که هر دو گروه دارای تاریخ مشترک و ریشه های آناباپتیست هستند، آنها به طور جداگانه در طول سال ها تکامل یافته اند. در اینجا هشت مرحله برای کمک به تشخیص منونیت ها از آمیش ها به همراه 28 نکته اضافی برای درک بهتر تفاوت های آنها آورده شده است:
مرحله 1: پیشینه تاریخی درک پیشینه تاریخی منونیت ها و آمیش ها در تمایز بین این دو گروه بسیار مهم است. هر دو در دوران اصلاحات پروتستان در اوایل قرن شانزدهم، با شخصیتهای کلیدی مانند مننو سیمونز (که نام منونیتیها از او گرفته شده است) و یاکوب امان (که رهبری تشکیل آمیشها را بر عهده داشت) سرچشمه گرفتند.
مرحله 2: تفاوتهای الهیاتی منونیتها و آمیشها در باورهای اصلی مانند صلحطلبی، غسل تعمید بزرگسالان، و زندگی اجتماعیمحور مشترک هستند. با این حال، آنها در تفاسیر و اعمال کلامی متفاوت هستند. منونیت ها در تفسیر خود از کتاب مقدس پیشروتر هستند، در حالی که آمیش ها به شدت به تفاسیر سنتی پایبند هستند.
مرحله 3: فناوری و مدرنیته یکی از تفاوت های قابل توجه بین منونیت ها و آمیش ها رویکرد آنها به فناوری و مدرنیته است. منونیت ها به طور کلی از پیشرفت های مدرن، از جمله استفاده از برق، اتومبیل و رایانه استقبال می کنند. از سوی دیگر، آمیش ها معمولاً استفاده از فناوری را رد یا محدود می کنند و سبک زندگی ساده تری را ترجیح می دهند.
مرحله 4: کد لباس یکی دیگر از عوامل متمایزکننده، کد لباس است. در حالی که هم منونیت ها و هم آمیش ها اغلب ملایم لباس می پوشند، تفاوت های قابل توجهی در سبک وجود دارد. لباسهای منونیت معمولاً امروزیتر هستند و زنان از پوششهایی برای سر استفاده میکنند که سبک آن بسته به جامعه متفاوت است. لباسهای آمیشها با سبک لباسهای ساده مشخص میشوند، زنانی که کلاههای کلاهی به سر دارند و مردانی که کلاههای لبهدار به سر دارند.
مرحله 5: ساختار کلیسا ساختار کلیسا همچنین منونیت ها و آمیش ها را متمایز می کند. کلیساهای منونیت اغلب دارای سازمان متمرکزتری هستند و کشیش ها جماعت را رهبری می کنند. در مقابل، کلیساهای آمیش دارای ساختار غیرمتمرکز هستند که در آن هر جامعه خودمختار است و توسط یک اسقف رهبری می شود.
مرحله 6: آموزش شیوه های آموزشی بین منونیت ها و آمیش ها متفاوت است. منونیت ها عموماً آموزش رسمی را در اولویت قرار می دهند و اغلب فرزندان خود را به مدارس دولتی یا خصوصی می فرستند. آنها همچنین ممکن است مدارس منونیت خود را داشته باشند. آموزش آمیش ها بر مهارت های عملی متمرکز است و معمولاً از طریق مدارس محلی خود ارائه می شود که بر آموزش حرفه ای تأکید دارند.
مرحله 7: استفاده از فناوری در حالی که هر دو گروه ممکن است استفاده از فناوری را محدود کنند، در رویکرد آنها تغییراتی وجود دارد. برخی از جوامع منونیت از فناوری استفاده می کنند و از رایانه برای کار، تحصیل و ارتباطات استفاده می کنند. اما آمیش ها استفاده از فناوری را به شدت محدود می کنند و از وسایل مدرن مانند تلویزیون و تلفن اجتناب می کنند.
مرحله 8: توزیع جغرافیایی منونیت ها و آمیش ها را می توان در مناطق مختلفی در سراسر جهان یافت، اما آنها تمایل به توزیع جغرافیایی متفاوتی دارند. منونیت ها از نظر جغرافیایی پراکنده تر هستند و در مناطق شهری و همچنین جوامع روستایی یافت می شوند. آمیش ها عمدتاً در مناطق روستایی ایالات متحده، به ویژه در ایالت هایی مانند پنسیلوانیا، اوهایو و ایندیانا متمرکز هستند.
نکات اضافی (28) برای تشخیص منونیت از آمیش:
-
- اعمال عبادت: منونیتها معمولاً در مقایسه با خدمات استانداردتر آمیش، عبادتهای متنوعتری دارند.
- انجیلیسم: منونیتها عموماً بیش از آمیشها بر تبشیر و کار تبلیغی متمرکز هستند.
- انطباق فناورانه: منونیت ها ممکن است برای کمک به کار یا وزارتخانه خود، فناوری را با سهولت بیشتری اتخاذ کنند.
- نمادهای مذهبی: در حالی که هر دو گروه از نمادهای مذهبی مانند صلیب یا ماهی استفاده می کنند، سبک و برجستگی ممکن است متفاوت باشد.
- استفاده از زبان: منونیت ها ممکن است از زبان محلی در مراسم عبادت خود استفاده کنند، در حالی که خدمات آمیش ها معمولاً به لهجه های آلمانی انجام می شود.
- موسیقی کلیسا: منونیتها اغلب طیف وسیعتری از آلات و سبکهای موسیقی را در عبادت خود به کار میبرند، در حالی که آمیشها آواز کاپلا را ترجیح میدهند.
- تعامل اجتماعی: منونیت ها اغلب بیشتر درگیر مسائل عدالت اجتماعی و پروژه های توسعه جامعه هستند.
- ماموریت کاری: منونیت ها سابقه طولانی در مأموریت بین المللی دارند، در حالی که آمیش ها عمدتاً بر جوامع خود تمرکز می کنند.
- Ordnung: آمیش هااز مجموعه ای از قوانین نانوشته به نام «اوردنانگ» پیروی کنید که بر جنبه های مختلف زندگی روزمره حاکم است.
- تکنولوژی در کشاورزی: کشاورزان منونیت ممکن است از فناوری کشاورزی مدرن استفاده کنند، در حالی که آمیش ها تمایل دارند به روش های کشاورزی سنتی تکیه کنند.
- عکاسی: برخی از گروههای منونیت عکاسی را مجاز میدانند، در حالی که آمیشها عموماً آن را منع یا منع میکنند.
- حمل و نقل: منونیتها اغلب از اتومبیل یا وسایل حملونقل عمومی استفاده میکنند، در حالی که آمیشها برای حملونقل به کالسکههای اسب کشیده یا دوچرخه تکیه میکنند.
- ادغام جامعه: منونیتها عموماً بیشتر با جریان اصلی جامعه ادغام میشوند، در حالی که آمیشها سبک زندگی اجتماعی جداگانهتری دارند.
- رهبری کلیسا: کلیساهای منونیتی اغلب دارای رهبران منتخب هستند، در حالی که رهبری آمیش ها بر اساس اجماع در جامعه است.
- خدمات مذهبی: خدمات منونیت ممکن است در ساختمانهای کلیسا برگزار شود، در حالی که عبادت آمیش معمولاً در خانهها یا انبارهای اعضا انجام میشود.
- ترجمه کتاب مقدس: منونیتها در تلاشهای ترجمه کتاب مقدس در سرتاسر جهان مشارکت داشتهاند و کتاب مقدس را به زبانهای مختلف در دسترس قرار دادهاند.
- استفاده از رسانه های اجتماعی: برخی از افراد یا سازمان های منونیت ممکن است از پلتفرم های رسانه های اجتماعی برای اهداف ارتباطی و اطلاع رسانی استفاده کنند.
-
- مشارکتهای تجاری: منونیتها ممکن است در طیف وسیعتری از سرمایهگذاریهای تجاری، از جمله کارآفرینی و مشاغل حرفهای دخیل باشند.
- رنگهای لباس: لباسهای منونیت ممکن است طیف وسیعتری از رنگها را شامل شود، در حالی که آمیشها عمدتاً لباسهای ساده و تک رنگ میپوشند.
- آثار مذهبی: کلیساهای منونیت ممکن است آثار هنری و نمادهای مذهبی را به نمایش بگذارند، در حالی که آمیشها عموماً از چنین تزئیناتی اجتناب میکنند.
- دکور خانه: خانههای منونیت اغلب نشاندهنده گرایشهای طراحی داخلی معاصر هستند، در حالی که خانههای آمیشها معمولاً دکوراسیون سادهتر و سنتیتری دارند.
- تعامل با افراد خارجی: منونیت ها عموما برای درگیر شدن با افراد خارجی و شرکت در گفتگوی بین ادیان بازتر هستند.
- اندازه کلیسا: جمعیتهای منونیت میتوانند از نظر اندازه متفاوت باشند، از گروههای کوچک گرفته تا کلیساهای بزرگ، در حالی که جوامع آمیشها کوچکتر هستند.
- استفاده از زبان در عبادت: منونیتها ممکن است از انگلیسی و زبان اجدادی خود در طول مراسم عبادت استفاده کنند، در حالی که آمیشها عمدتاً از لهجههای آلمانی استفاده میکنند.
- آموزش مبلغان: سازمان های منونیت اغلب برنامه های آموزشی برای افرادی که علاقه مند به مبلغ شدن هستند ارائه می دهند.
- مشارکت جوانان: جوانان منونیت ممکن است در طیف وسیع تری از فعالیت ها شرکت کنند و در مقایسه با جوانان آمیش در معرض فرهنگ جریان اصلی قرار بگیرند.
- روش های دوری جستن: در حالی که هر دو گروه دوری جستن را به عنوان نوعی انضباط تمرین می کنند، شیوه های اجتناب آمیش ها معمولاً سختگیرانه تر و گسترده تر است.
- ازدواج درونی: منونیت ها بیشتر از آمیش ها خارج از جامعه مذهبی خود ازدواج می کنند.